MIT STARSZYCH BRACI W WIERZE
Dlaczego postanowiłem napisać „Mit starszych braci w wierze”? Nie była to łatwa decyzja. Musiałemprzecież pokazać, że u samego źródła obecnego kryzysu i choroby katolicyzmu, czego najpełniejszymprzejawem jest powszechne odchodzenie od Kościoła, leży szereg gestów i dwuznacznych wypowiedzihierarchów, teologów, a nawet papieży, niestety na czele z Janem Pawłem II na temat judaizmu. Pokazuję,jaką rolę w przyjęciu nowego, fatalnego stanowiska wobec judaizmu, odegrał „meaculpizm”, irracjonalnei niedające się okiełznać poczucie winy za Holocaust. To co było niemiecką zbrodnią masowego zabijaniaŻydów zostało imputowane katolikom. Ci, którzy powinni tę operację napiętnować, radośnie się jej poddali.W książce pokazuję źródła ideowe tego nowego podejścia: zarówno pisma modernistycznych teologówkatolickich, jak i rozważania rabinów.
Nie wyobrażam sobie, by odrodzenie katolicyzmu było możliwe bez przezwyciężenia tej osobliwej, fałszywejnauki, która od tylu lat zagnieździła się w życiu Kościoła. Dopiero wtedy Kościół odzyska to, co zawszebyło jego chlubą, a więc moc przyciągania.
Paweł Lisicki
Królestwo Boże będzie wam zabrane, a dane narodowi, który wyda jego owoce: jak wobec tych takklarownych słów dialogiści mogą traktować współczesnych żydów za spadkobierców obietnicy złożonejAbrahamowi? Czemu służyć ma ich dialog, jeśli, aby istnieć w swej obecnej formie, musi siłą rzeczypomijać najistotniejsze niekompatybilności, jak właśnie mesjańskość i bóstwo Pana Jezusa czy ciągłośćwybrania potomstwa Abrahama w Kościele katolickim?
Atutem książki Pawła Lisickiego jest przedstawienie niepodważalnych danych pozwalającychzrozumieć do jakiego stopnia, współczesne podstawy dialogu katolicko-żydowskiego są oderwane odrzeczywistej tożsamości katolicyzmu i realiów rabinicznego judaizmu, do jakiego stopnia dialog ten wswych założeniach opiera się na zakłamaniu Ewangelii, zaprzecza słowom i czynom Jezusa Chrystusa, takjakby Jego Męka nie była konsekwencją pryncypialnego odrzucenia przez Jego Naród i tak jakby istniałainna możliwa ekonomia odkupienia i zbawienia, niż ta, którą On ustanowił.
dr Wojciech GolonkaInstytut Dziedzictwa EuropejskiegoAndegavenum